Suomessa on tänä päivänä ihmeellinen suuntaus yrittää rokottaa autoilijoita milloin milläkin perusteella. Ilmastonmuutokseen vedoten haluttaisiin tuoda Suomeen bensiinin ja dieselin hintoihin isojakin korotuksia, nostaa autoveroa, suunnitellaan erilaisia tietulleja ja ruuhkamaksuja etenkin suuriin kaupunkeihin sekä parkkipaikkojen saamista halutaan vaikeuttaa ja hankaloittaa. Kuitenkin suurimmassa osassa maassamme auto on välttämätön, koska julkista liikennettä on ajettu alas ja työtä joutuu usein tekemään kauempaa kotoa.

Joukkoliikenteeseen tulee panostaa ja tarjota kansalaisille erilaisia vaihtoehtoja joustavaan liikkumiseen. Isoja uusia väylähankkeita ja mm. nopeampia junayhteyksiä onkin jo suunniteltu, mutta nyt näyttää siltä, että niihin ei kuitenkaan nykyisen hallituksen aikana olla panostamassa riittävästi. Siten suurin osa suunnitelmista on siirtymässä kauemmas tulevaisuuteen. Silti maan hallitus haluaa vaikeuttaa yksityisautoilijoita. Siksi polttoaineveron korotussuunnitelma tulee perua, suunnitelmista ruuhkamaksujen käyttöönotosta pitää luopua ja parkkipaikkoja pitää olla jatkossakin saatavilla kohtuuhintaisesti.

Uusin suunnitelma, mikä on juuri tullut tietoon, on liikenne- ja viestintäministeriön tilaama raportti, missä  Aalto-yliopiston tutkijat esittivät polttoaineiden myyntilupajärjestelmän luomista. Siinä jakelijan olisi ostettava valtiolta jokaista myytävää polttoainelitraa varten polttoaineen hiilisisältöön sidottu myyntilupa. Lupajärjestelmä nostaisi polttoaineiden hintoja ja raportissakin on myönnetty, että lupajärjestelmä kouraisisi erityisesti maaseutua ja pienituloisia. Raportti jättäisi kuluttajien ja yritysten päätettäväksi, mikä on niille tehokkain tapa sopeutua muutokseen. Sopeuttamisvinkkeinä olisi mm. autolla ajamisen vähentäminen ja työn uudelleen organisointi esim. etätöinä ja videoneuvotteluina. Kuitenkaan harvaan asutussa Suomessa, mikä toivottavasti pidettäisiin edelleen elinvoimaisena joka puolella maata, ei autolla ajamisen vähentäminen ole monesti mahdollinen vaihtoehto. Kuten ei monissa työpaikoissa ole myöskään etätyön tekeminen tai ainakaan työntekijä ei voi sitä itse päättää.

Pääkaupunkiseudulla viher- ja vasemmistopuolueet ajoivat jopa läpi useiden kaupunkibulevardien rakentamista ja näin autolla ajamisen tekemisen entistä hankalammaksi. Lopulta sentään korkein hallinto-oikeus tyrmäsi osan Helsingin kaupungin suunnitelmista eli muuttaa Länsiväylä, Turunväylä, Hämeenlinnanväylä sekä Lahdenväylä niin sanotuiksi kaupunkibulevardeiksi. Bulevardit olisivat vähentäneet Helsingin sisääntuloväylien autoliikennekapasiteettia, jolloin liikenneverkon kuormitus olisi kasvanut, matka-ajat seudulta kantakaupunkiin henkilöautolla pitenisivät 5–20 prosenttia etenkin aamun ruuhkatunteina.

Tarjotaan jatkossa edullista ja toimivaa joukkoliikennettä koko maassa, mutta ei revitä sitä yksityisautoilijoiden selkänahasta. Etenkään silloin, kun auto on välttämätön olla esim. töiden tai huonon joukkoliikennetarjonnan vuoksi.

5 kommenttia

  1. Hitojen nostolla ei ilmastoa pelasteta.

  2. Agenda 21 ja Suomen hyödylliset idiootit etunenässä maataan tuhoamassa pienen eliitin hyväksi.

  3. Vaikka en omista autoa, olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, paitsi jos tulevaisuudessa aletaan ajaa hevosilla.

  4. Mittauspohjaiset tilastot todistavat monin tavoin ettei CO2 lämmitä. Ei se fakta omia ennusteita piirtämällä muutu.
    Asiasta on turha tehdä monimutkaista.

    Tuleva ILMU-katastrofi on pötyä, maailmanhallitusta ei tarvita pelastamaan maapalloa, ei perusteita CO2 verolle.

  5. YK agendojen 21 ja 2030 nimissä keskiluokankin omakotitalot
    räjäytetään pulveriksi, autor raunioiksi alumiiniosat /-vanteet ja lasit sulaneina sekä ihmiset irtomolekyyleinä tuuleen MikroAaltoEnergiaSäteillä agendoissa pienelle HuippuEliitille suunnitelluilla alueilla (pinta-alan suuri enemmistö)?
    Lisäksi tuhopoltto-räjähdyksillä sytytettiin 4:ssä päivässä 600+ aluepaloa joista 16 laajentuneet massiivisiksi metsä/asuinalue paloiksi. Syksyn 2018 TäsmäSädeAseet ja Tuhojäljet esimerkkeinä:
    https://www.youtube.com/watch?v=8bucskITDog

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *