Kauppojen hyllyt eivät ole tyhjiä ainoastaan käsidesistä, vaan myös WC-papereiden myyjät ovat havainneet tuotteensa menevän entistä nopeammin kaupaksi. Kun pyllyjä ei ole sen enempää kuin viimekään vuonna, on ilmiölle vaikea keksiä selitystä. Elämme maassa, jossa tuotetaan valtavasti paperia. Paperiliiton Petri Vanhala lupasi jo Twitterissä että WC-paperia tulee riittämään koko kansan ”tarpeisiin”.

Mistä käytös johtuu? Käyttäytyminen on maailmanlaajuista. CBNC haastatteli kuluttajapsykologi Paul Mardesenia. Hänen mielestään kyse on ”kuluttajaterapiasta”, jossa ostokset ovat avain itsemme emotionaalisen hallintaan. Kyse on siis valvonnan ottamisesta takaisin maailmassa, josta on tullut meille hallitsematon ja arvaamaton. Paniikkiostaminen hakee vastausta perustarpeillemme, jotka ovat itsenäisyys, olosuhteiden hallinnan tarve ja läheisyys. Kun ostat WC-paperia, niin saavutat tunteen että olet ”älykäs ostaja”. Eli siis kyse on “Lets take back control” psykologiasta.

Professori Sander van der Linden arvelee, että “Toisaalta kun ihmiset stressaavat, he katsovat mitä muut tekevät. Jos muut varastoivat, se johtaa sinut harjoittamaan samaa käyttäytymistä , Kun ihmiset näkevät valokuvia tyhjistä hyllyistä ja riippumatta siitä, onko se järkevää, se lähettää heille signaalin siitä, että tavara on loppumaisillaan.”

Mikäli Petri Vanhalan lupaukseen ei ole luottamista, niin onneksi pörssiosakkeet ovat muuttuneet pääosin paskapapereiksi ja siten voivat paikata ylisuurta kysyntää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *