Lontoossa taksikuljettajien tulee oppia 320 reittiä, 25 000 kadun lävitse ja pitää muistaa 20 000 turistikohdetta ennen kuin saavat lisenssin ajaa taksia. Lontoon katujen muistaminen ottaa taksioppilaalta kahdesta neljään vuoteen ennen kuin pääsee ratin taakse. Mitä tämä koe tuo? Se tuo turvallisuutta asiakkaalle ja arvostusta taksialalle.

Varsin toisenlainen lähtökohta oli kotimaisessa taksiuudistuksessa. Ministerin Anne Bernerin johdolla tehty taksiuudistus on ollut voimassa vuoden. Uudistuksessa vapautettiin taksien hinnoittelu sekä kilpailu. Kilpailu ei tuonut paratiisia maan päälle. Taksiliiton kyselyn mukaan kuluttajien halu käyttää taksia on päinvastoin vähentynyt luottamuksen heikennyttyä sekavaksi koetun taksiuudistuksen myötä. Nyt taksinkäyttöä kertoo todellisuudessa lisänneensä vain 3 % ja toisaalta vähentäneensä 22 % vastaajista.

Kyselyn mukaan kuluttajille taksi- ja liikkumispalveluissa on tärkeää hinnan lisäksi helppo saatavuus, turvallisuus, täsmällisyys ja asiakaspalvelun laatu. Naiset miettivät puolestaan hinnan lisäksi ennen kaikkea myös turvallisuutta ja asiakaspalvelun laatua. Taksiliiton mukaan vuosi lainuudistuksen jälkeen asiakkaiden luottamus taksipalveluihin on valitettavasti heikentynyt. Turvattomuuden lisääntymisestä kertovat taksikuljettajien tekemiset mediassa. Iltasanomien mukaan ulkomaalaistaustainen taksinkuljettaja raiskasi asiakkaan kesken ajon moottoritiellä Helsingissä.

Rasismin vastaiselle ristiretkelle lähtenyt SDP:n kaupunginvaltuutettu, taksinkuljettaja ”Husu” Hussein oli omien sanojensa mukaan jättänyt Tuusulan väylän bussipysäkille rasistisen asiakkaan. Tämä kertomus osoittautui valheeksi. Husu antoi periksi vasta kun Taksiyritys ilmoitti, ettei heidän datassaan näy mitään kertomukseen viittaavaa.

SDP:n eurovaalikampanjasivustolla Husun takana poseeraavat Hitler ja Goebbels hakaristilipun kanssa. Vaaleissa Husu brändäsi itseään vastavoimana tällaisille pahuuden ikoneille. Husu havaitsi, että kantasuomalaisten syyttäminen rasismista on hyvä markkinarako päästä itse valtaan, eikä kaihtanut keinoja toteuttaessaan tätä strategiaa. Rasismia varmasti on aivan riittämiin, mutta oikeiden esimerkkien kertominen ei riittänyt Husulle. Vallantavoittelijan pelin häviäjinä on somalivähemmistö itse. Husun toiminta vain lisäsi niitä ennakkoluuloja, joita kantaväestöllä on somaleista. Heiltä hänen kuuluisi pyytää anteeksi. Keinolla millä hyvänsä strategia on leimannut SDP:n toimintaa eläkelupauksineen.

Kohun toisena häviäjänä ovat taksiautoilijat. Hyvin harvoin käytän itse taksia. Lyhyet siirtymät on syytä taittaa jalan, jotta saa arkiliikuntaa ja joukkoliikenne toimii kohtuullisen hyvin. Harvoin taksi edes säästää aikaa. Mutta kun istun taksin takapenkille, haluaisin saada kokemuksen sellaisesta vanhan ajan palvelusta, jossa kuljettaja on herrasmies tai rouvasnainen, ja asiakas on aina oikeassa. Tarvitaan luottamuksen palautus koko alalle.

2 kommenttia

  1. Naulan kantaan. Sääli kunniallisia taksiyrittäjiä ja sääli kunniallista politiikkaa kohtaan.

  2. Viimeaikainen kohu joka on noussut siitä, kun eräs taksinkuljettaja keksi tarinan rasismista ja heitteillejätöstä ei ainakaan lisää minun luottamusta takseihin…
    Mieleen tulee väkisinkin kysymys siitä, missä vaiheessa ja tilanteessa tarinasta tulee totta? Ihmisen fantasioilla jotka kohdistuvat kanssaihmiseen on ikävä taipumus toisinaan muuttua todeksi…
    Lopetan taksieni tilaamisen ko. yhtiön kautta, kunnes voin olla varma, ettei minun kohdalleni satu kuljettajaa joka saattaa jättää oikeasti tuusulanväylälle…

Vastaa käyttäjälle Jaakko H Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *