Kaikilla meillä on henkilötunnus. Henkilötunnus on yksilöimiskeino, joka yksilöi kansalaiset nimeä tarkemmin. Täysin samannimisiä ihmisiä löytyy, mutta ei kahta, joilla olisi täysin sama henkilötunnus. Sen tarkoitus onkin säilyä muuttumattomana koko henkilön elinajan ja myös sen jälkeen. Valtiovarainministeriön alainen työryhmä on lähtenyt selvittämään henkilötunnuksen uudistustarpeita. Avaan tässä, mitä uudistustarpeen taustalta löytyy.

Katsotaan ensin nykymuotoisen henkilötunnuksen rakennetta: Esimerkkihenkilö Kaisa Konservatiivin henkilötunnus on 131052-308T

Siinä syntymäaika, 131052, kertoo päivän, kuukauden ja vuoden, jolloin Kaisa on syntynyt.

Syntymäajan jäljessä oleva merkki kertoo syntymävuosisadan. Kaisalla se on yhdysmerkki (-), sillä hän on syntynyt 1900-luvulla. Henkilöillä, jotka ovat syntyneet 1800-luvulla, se on plusmerkki (+) ja 2000-luvulla syntyneillä A-kirjain.

Yksilönumerolla, joka Kaisalla on 308, erotetaan toisistaan henkilöt, joilla on sama syntymäaika. Numero on miehillä pariton ja naisilla parillinen. Käytännössä yksilönumeroksi annetaan jokin luku väliltä 002-899. Lisäksi lopussa on tarkistusmerkki joka voi olla numero tai kirjain. Tarkistusmerkki ei ole vapaasti valittavissa vaan se muodostetaan syntymäajasta ja yksilönumerosta tietyn säännön mukaan.

Henkilötunnus siis sisältää melko paljon informaatiota: Se kertoo Kaisan tapauksessa, että henkilötunnuksen haltija on 67-vuotias nainen. Voisimme satunnaisesta ihmisjoukosta jopa tunnistaa Kaisan näiden tietojen perusteella. Tämä ominaisuus myös suojaa Kaisaa, sillä minä en miehenä voi mennä ostamaan luotolla uutta matkapuhelinta Kaisan henkilötunnusta käyttäen.

Mikä tässä on sitten ongelma? Ongelmia on hallituksen mielestä kaksi. Ensimmäinen ongelma on se, että tunnus sisältää tiedon henkilön biologisesta sukupuolesta. Hallitus haluaa, että sukupuolta voisi jatkossa vaihtaa ilmoitusasiana (translaki) ja staattinen sukupuolitiedon sisältävä henkilötunnus ei tue tätä tavoitetta kovinkaan hyvin. Sukupuolenvaihdos myös kuluttaa nykymuotoisia henkilötunnuksia. Henkilö varaa kahta tunnusta, alkuperäistä ja uutta.

Mutta toinen ongelma onkin vaikeammin avautuva, se on nykymuotoisten henkilötunnusten riittävyys. Vuonna 2018 Suomessa syntyi 47 577 lasta eli keskimäärin 130 lasta päivässä, joista puolet tyttöjä ja puolet poikia. Samana päivänä syntyvien lapsien erotteluun tarkoitettu yksilönumero (luvut välillä 2-899) kattaa tämän määrän reilusti. Henkilötunnuksia tarvitaan siis joillekin muille kuin Suomessa syntyville lapsille. Tämä tarkoittaa ulkomailta Suomeen muuttavia henkilöitä.

Ruotsissa henkilötunnukset alkoivat loppua jo vuosia sitten. Jos Ruotsiin muuttanut henkilö ei tiennyt omaa syntymäaikaansa, merkittiin hänen syntymäajakseen vuoden ensimmäinen päivä sinä vuonna, jolloin henkilön arveltiin lääketieteellisen ikäarvioinnin perusteella syntyneen. Eli tammikuun 1. päiviin kohdistui kova henkilötunnustarve ja tunnuksien loppuosat alkoivat loppua. Ymmärrämme, minkä tyyppisestä maahanmuutosta on kyse.

Henkilötunnuksen aikaisempi nimi oli sosiaaliturvatunnus. Tuo nimi kuvasi, että tunnuksen haltija on oikeutettu kaikkeen Suomessa tarjolla olevaan terveydenhuoltoon sekä sosiaaliturvaan. Henkilötunnus tarkoittaa edelleen samaa asiaa. Tuo tunnus on siis erittäin arvokas henkilölle ja kallis yhteiskunnalle.

Hallituksen henkilötunnusuudistuksella onkin kaksi hallituksen ideologiasta nousevaa keskeistä tavoitetta: Gender-ideologian ankkuroiminen lopullisesti ja peruuttamattomasti suomalaiseen yhteiskuntaan sekä suomalaisen sosiaaliturvan avaaminen valtaville tulijamäärille.

Nykymallin mukaiset henkilötunnukset riittävät aivan mainiosti suomalaisten tarpeeseen, kunhan niitä ei tuhlata massiiviseen maahanmuuttoon tai suureen määrään juridisia sukupuolenvaihdoksia. Pidetään kiinni nykymuotoisesta henkilötunnusjärjestelmästä, se suojelee meitä monelta harmilta.

4 kommenttia

  1. Hyvä kirjoitus. Hyvä, että moni on liikkeellä ja valveilla.

    En ole kuitenkaan aivan vakuuttunut tästä kohdasta 2:

    “Hallituksen henkilötunnusuudistuksella onkin kaksi hallituksen ideologiasta nousevaa keskeistä tavoitetta:
    1) Gender-ideologian ankkuroiminen lopullisesti ja
    peruuttamattomasti suomalaiseen yhteiskuntaan sekä
    2) suomalaisen sosiaaliturvan avaaminen valtaville tulijamäärille.”

    Maahan tuleminen perustuu joko pakolaisuus-kriteeriin (vaino lähtömaassa), tai työperäiseen maahanmuuttoon. Lisäksi EU:hun liittymisen myötä 1995 ja kun EU:lle tuli perustuslaki, meistä tuli EU:n kansalaisia. Tähän EU-kansalaisuuteen liittyy vapaa liikkuvuus EU-alueella.
    Täytyisi olla jotain näyttöä, että esim pakolais-kriteereitä oltaisiin muuttamassa, muuten pakolaiskriteeri ja pakolaisten määrä ei kai pelkällä henkilötunnuksella muutu. MUTTA totta kuitenkin, että henkilötunnuksen sujuvampi saaminen avaa mahdollisuuden asettua Suomeen.

    Kommentoi Jan, jos sinulla on lisää perusteluja.

    Ystävällisesti
    Esko Nurminen varatuomari

    https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/eskotnurminen/onko-sukupuolen-ilmeneminen-hetusta-ongelma/

    1. Henkilötunnuksia on käytettävissä 897 kpl per syntymäpäivä. Suomalaisia on syntynyt vuosista riippuen noin 150-300 kpl/päivä eli vapaita henkilötunnuksia riittää kyllä hyvin suomalaisille. Niitä riittää myös ulkomaalaisille, mikäli henkilön aito syntymäpäivä on tiedossa. Tuolloinhan syntymäpäivät jakaantuvat tasaisesti vuoden 365 päivälle.

      Mutta ne eivät riitä puutteellisesti väestökirjanpitoa pitäneistä maissa muuttaville. Henkilön syntymäaika ei ole ehkä lainkaan tiedossa tai se on saatettu merkitä virheellisesti 1.1. tai 31.7. kuten monissa kehittyvissä maissa on ollut tapana. Tuolloin noihin päiviin kohdistuu muita päiviä kovempi kuorma ja vapaat tunnukset eivät riitä. Ruotsissa näin on käynyt eli tällöin puhutaan satojen tuhansien ihmisten kehittyvistä maista tulevasta maahanmuutosta:
      https://yle.fi/uutiset/3-8794119

      Puhe, että Suomesta loppuu henkilötunnukset tarkoittaa sellaista skenaariota, että Suomeen muuttaisi satoja tuhansia ihmisiä esimerkiksi Afrikasta. Tämä on hyvä kertoa uudistustarpeen taustatietona.

  2. Jotain kummallisen pöllöä taas kun systeemi toimii ja tunnukset riittää. Säädtetään nuokin kustannukset tärkeisiin tarpeisiin.Lapsiin ja vanhuksiin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *