Maailmanlaajuinen ilmastonmuutoksen vastainen taistelu on kulminoitumassa suomalaisiin autoilijoihin. Hallitus on asettanut itselleen maailman kunnianhimoisimmat ilmastotavoitteet ja pian me kaikki pääsemme toteuttamaan tätä kunnianhimoa. Riippumatta siitä, mitä mieltä me itse olemme asiasta.

Aloitetaan historiasta. Suomesta löytyy öljynjalostamoja. Vuorineuvos Uolevi Raade loi maahamme huoltovarmuuden kannalta tärkeän jalostuskapasiteetin. Raadetta kannustivat katkerat muistikuvat siitä kuinka talvisodan alkaessa Shellin tankkeri kääntyi Helsingin edustalta Kruunuvuoren selältä lastiaan purkamatta takaisin avomerelle. Laivan lastina oli ollut lentokonebensiiniä.

Polttoainetta tarvitaan myös nykypäivänä yhteiskunnan pyörittämiseen. Sellaista polttoainetta, mikä sopii suomalaisten keskimäärin 15-vuotiaisiin autoihin. Kyseessä on siis lähinnä bensiini ja diesel-öljy.

Hallituksen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt 2030 mennessä. Liikenne- ja viestintäministeriö pyysi Aalto-yliopiston taloustieteen professori Matti Liskin tutkimusryhmältä selvitystä päästövähennysten taloudellisista ohjauskeinoista. Tutkimusryhmä tarttui haasteeseen ja tuli tulokseen, että polttoaineiden myyntikiintiöt olisivat tehokkain keino Suomen liikenteen päästöjen puolittamiseen.

Tiivistetysti toteutus tapahtuisi näin:

  • Valtio asettaa vuosittain pienenevän kiintiön polttoaineiden hiilisisällölle
  • Valtio myy päästöluvat polttoainejakelijoille huutokaupalla

Suomessa myytävää polttoainetta ryhdyttäisiin siis säännöstelemään. Koska autokannan nopeaa uusiutumista ei ole näköpiirissä, tarkoittaa se, että ihmiset joutuvat priorisoimaan yksityisautoilla liikkumistaan tai pahimmillaan lopettamaan sen. Suomalaisille myytävä polttoaineen määrää rajoitettaisiin keinotekoisesti niin, että polttoaine käytännössä loppuisi kesken eikä sitä huoltoasemaverkostosta enää saisi edes rahalla. Kalliisiin sähköautoihin siirtyminen ei käytännön syistä olisi mahdollista suurimmalle osalle suomalaisista.

Mitä tällaisesta tilanteesta seuraisi?

Päätöksellä olisi paljon negatiivisia seurannaisvaikutuksia hyvinvointiyhteiskuntaamme liikkumisen romahtaessa, mutta markkinoille saapuisivat myös 1919-1932 kieltolain ajalta tuttu ammattikunta, trokarit. He hamstraisivat polttoainetta ja syntyisi pimeän polttoaineen markkinat. Polttoainetta alkaisi löytyä ihmeellisistä paikoista: Autotalleista, kellareista ja parhaimmillaan ihmisten olohuoneista. Käytännössä Suomi taantuisi pahimpien sosialististen takapajuloiden tasolle.

Hallituspuolueita katsoessa tämä taitaakin olla se todellinen tavoite.

3 kommenttia

  1. Tavallaan kiinnostaisi nähdä, minkälaisen suosion hallitus saa, kun kiintiöt on ehditty käyttää loppuun joulua ennen…

    Jos tätä halutaan kokeilla, kiintiöiden kauppaus olisi syytä jyvittää vaikka viikoittain aina seuraavan vuoden jaksolle – muuten ihan varmasti ajaudutaan ongelmiin tasaisen polttonesteen saannin suhteen. Jyvittäen jakeluyhtiöillä on aikaa sopeuttaa varastojaan eikä odottaa kauhulla loppuvuoden hintavuoristorataa

  2. Suomalaisten edun vastaisia toimenpiteitä syntyy, mutta todiste ilman lämpenemiselle CO2 vuoksi puuttuu. Koko CO2 uskonto perustuu harhapäätelmän toistoon kuin itsestäänselvänä faktana TV:ssä. Se on toiminut koska aivot siirtyvät minuutissa kriittisestä analysoivasta Beta-tilasta passiivisesti tiedostamatta vaikutteita imevään Alfa-tilaan.
    Ilmastotilastossa on 800 vuotta kestänyt kausi, jolloin ilma jatkuvasti kylmeni vaikka ilman CO2 samalla jatkuvasti nousi. MIKSEI CO2 LÄMMITTÄNYT?
    Muina aikoina ilman lämpötilan nousu/lasku (syy) tapahtuu edellä ja vastaava CO2 nousu/lasku tapahtuu 800 vuotta myöhemmin (seuraus). USA:n ILMU-miljardööri ÄL KORE käytti samaa tilastoa, mutta poisti 800 vuoden viiveen lämpötilasta CO2 muutokseen. Muutokset esitettiin samanaikaisina. Sitten hän perusteluitta totesi syyn olevan CO2 ja seurauksen ilman lämpötila. Alkuperäinen tilasto todisti päinvastaisen riippuvuuden.

  3. Maaseudulla on monin paikoin mahdotonta liikkua ilman autoa. Vihervassarien teksteissä puhutaan helpotuksista työmatkaliikenteessä. Muille (kauppamatkat, lääkärissäkäynnit, normaali ihmisten välinen kanssakäyminen) ei siis helpotuksia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *